Öğünlerde Yemek Kuralları için Öneriler

  • Çocuğunuzun bütün öğünleri önceden belirlediğiniz saatler içerisinde olmalıdır.

  • Eğer öğün sırasında çocuğunuz uygunsuz davranışlar sergiliyor ise yemek sonlandırılmalıdır. Amaç, çocuğunuzun yemeği acıktığı için yemesidir.

  • Öğünler, hep aynı yerde yenmelidir.

  • Çocuğunuzun gelişimine uygun besinler önerilmeli ve uygun porsiyonlarda porsiyonlarda sunulmalıdır.

  • Çocuğunuza yeni ya da sevmediği besinleri az miktarda ama sık sık önerebilirsiniz.

  • Çocuğunuza sıvı gıdaları (örn; su, meyve suyu) öğün öncesi veya öğün arasında değil, öğün sonunda önermeniz,

    öğün öncesinde iştahının kapanmasını engelleyecektir.

  • 12. aydan sonra biberonun kesilmesi ve çatal-kaşık kullanmaya geçilmesi gerekir. Böylelikle hem aşırı sıvı alınımı engellenir hem de çocuğunuzun katı besinlere geçişi kolaylaşır.

  • Çocuğunuzun besinleri kendisinin yemesine izin vermeniz besinler ile ilişkisini destekler.

  • Bazı çocuklar yemek yeme sürecine alışırken öğünleri ile oyun oynayabilir ve etrafı kirletebilirler, bunların olabileceğini kendinize hatırlatabilirsiniz.

  • Çocuğunuzun açlık ve tokluk duygusunu dikkate almalı ve önemsenmelisiniz. Çocuğunuz yemeğini sonlandırdığında zorla besin verilmemelidir.

  • Çocuğunuz sizinle göz teması kurduğunda ya da ağzını açtığında besin önerebilirsiniz.

  • Öğünler,en az çatışma ve tartışma içinde olmalı, yemek yemesi için çocuğa baskı yapılmamalıdır.

  • Öğünzamanlarıkonuşmanınvepaylaşmanınkeyfiilegeçirilmelidir.Öğünsırasındaçocuğunuzucesaretlendirebilir ve teşvik edebilirsiniz.

  • Çocuğunuzun yemek yemesi yavaş olsa dahi tabağındaki yemeği bitirmesi ya da daha hızlı yemesi için baskı yapılmamalıdır.


     

Öğünlerin Düzenlenmesi

  • Öğünlerin düzenlenmesindeki temel hedef, çocuğunuzda iştah duygusunu geliştirmek ve açlık-tokluk döngüsünü kazanmasını sağlamaktır.

  • Beslenme saatleri 4-5 saat ara ile günde 3 ana öğün ve 2 ara öğün şeklinde düzenlenmelidir.

  • Çocuğunuza öğün aralarında su dışında herhangi bir şey önerilmemelidir. Atıştırmalık yiyecekler kısıtlanmalıdır.

  • Öğünler, çocuğunuzun davranışına göre 15-25 dakika içerisinde sonlandırılmalıdır.

  • Çocuğunuzun yeni öğün düzenine alışma sırasında su tüketimi ve kilo durumu dikkatle izlenmelidir.

  • Yemek porsiyonları çocuğunuzun kendi gereksinimlerine ve yaşına uygun olarak hazırlanılmalıdır.
     

Dikkat Dağıtıcı Yöntemlerin Kontrolü

  • Öğün sırasında dikkat dağıtan uyaranlar kullanılmamalıdır (televizyon, tablet, oyuncak).

  • E3N + Ç1N KURALI uygulayabilirsiniz

    •E3N: Çocuğunuzun yemekte ne yiyeceği, nerede ve ne zaman yiyeceğine siz karar verebilir ve ona söylebilirsiniz.

    • 1N: Çocuğunuzun yemeği ne kadar yiyeceği konusunda kendisinin karar vermesi gerekir.

  • Çocuğunuzun açlık-tokluk duygusunu geliştirmek için ‘‘Ne kadar?’’ diye sorabilirsiniz.

  • Çocuğunuzun uygunsuz davranışlarına sınır koymak, düzenli öğün saatleri oluşturmak ve tat duygusunu geliştirmek için; ‘‘Ne? Nerede? ve Ne Zaman?’’ sorularına karar vermelisiniz.
     

Olumlu ve Olumsuz Pekiştirme Kullanımı

  • Beslenme sonrasında çocuğunuzu tebrik etmeniz olumlu bir pekiştireç olacaktır (alkışlama, kucaklama, tatlı söz söylemek).

  • Çocuğunuza beslenme sırasında hoşlanmadığı bir besinin hemen sonrasında hoşlandığı yemekler sunmanız faydalı olacaktır.

  • İlk başlarda çocuğunuza hoşlanmadığı bir besinden bir kaşık aldıktan sonra hoşlandığı besin verilmelidir.

  • Çocuğunuzun yeni bir besine alışması için yaklaşık 10-15 kez sunmanız gerekecektir.

  • Olumlu pekiştireçler olarak ek televizyon süresi, sevdiği oyun veya oyuncakların sağlanması, yıldız toplama gibi

    etkinlikler kullanılabilir. Bu yöntemleri çocuğunuzun hoşlandığı faaliyetlere göre belirlemelisiniz.

  • Çocuğunuza beslenme davranışları olan kaşığı ağzına götürme, ağzını açma, çiğneme ve yutma gibi davranışlar yaptığında olumlu pekiştirme uygulayabilirsiniz.

  • Çocuğunuz yemeği reddettiği zaman öğün sonlandırılıyorsa, sevdiği besinler öneriliyorsa, oyun gibi ödüller veriliyorsa ve çocuğunuz dikkat ve ilgi kazanıyorsa olumsuz pekiştirme oluşmuştur. Bu durum sorunlu yeme davranışının sürmesine neden olacaktır.

  • Çocuğunuz kaşığı itme, ağlama, başını çevirme, yemek masasından kaçma ve besinlerle oynama gibi olumsuz davranışlar sergiliyor ise mola yöntemi uygulayabilirsiniz.

  • Mola yöntemi çocuğunuz uygunsuz davranışlar gösterdiğinde, yemeği önünden almak ve uzaklaştırmak, belirli bir süre sonra tekrar yemeği sunmak şeklinde uygulanır.

  • Çocuğunuza karşı olan ilginizin kesilmesi olumlu pekiştirmeden mahrum kalmasını sağlar.

  • Çocuğunuz olumsuz davranışları sonucunda öğünün sonlandırıldığını görünce bir süre sonra acıkmaya ve

    öğünlerde istenen davranışları sergilemeye başlar.

  • Çocuğunuza zor olsa da olumsuz pekiştirme de uygulanmalıdır. Bunu çocuğunuz ağzını açana kadar ve besini kabul edene kadar beklemek şeklinde uygulayabilirsiniz.

  • Çocuğunuzdan masadan kalkmaması istenmelidir (büyük çocuklar için geçerlidir).

  • Çocuğunuz yemeğini bitirene kadar sizin de çocuğunuzla beraber oturmanız gerekir.

  • Yöntemlerinizin başarılı olabilmesi için kararlılık ve yüksek motivasyona ihtiyacınız olduğunu unutmayın.
     

Sağlıklı Beslenme Alışkanlıkları Oluşturma

  • Çocuğunuza sağlıklı yemek seçenekleri öğretmek için market alışverişini birlikte yapabilirsiniz.

  • Alışveriş sırasında farklı renkteki meyve ve sebzeleri seçerek bir oyun oynayabilirsiniz. Bu uygulama, çocuğunuzun sağlıklı yiyeceklere yönelmesini sağlayacaktır.

  • Sağlıksız seçimler (örn; cips, soda ve meyve suyu) markette bırakılmalıdır.

  • Buzdolabı ve kiler, sağlıklı besleyici seçeneklerle doldurulmalıdır.

  • Yemek yaparken çocuğunuzun size yardım etmesine izin verebilirsiniz. Bu çocuğunuzun yemek tercihleri

    hakkında ipuçları verir, çocuğunuza beslenme konusunda öğretme fırsatı sunar ve başarı hissi verir.

  • Çocuğunuzun yediği besin miktarı için kaygılanmayın, uygun yeme davranışlarını geliştirdiğinde yeme miktarını kendi gereksinimlerine göre belirleyebilecektir.

  • Çocuğunuza aralıklarla küçük porsiyonlar sunulmalıdır ve her defasında birkaç saniye beklenilmelidir. Böylelikle yemek yemediği zamanlardaki sorunlar giderilmiş olur.

  • Çocuğunuz yemek saatine çok yakın bir zamanda yemek yerse akşam yemeğinde en sevdiği yemek olsa bile yemeyebilir. Akşam yemeğinden en az bir saat önce atıştırmalık yemesine izin vermemelisiniz.

  • Yemek sırasında çocuğunuzun kendisini baskı altında hissetmemesi için ısırık büyüklüğünde, kolay yiyebileceği besinler vermelisiniz (peynirli brokoli, meyve gibi).

  • Çocuğunuzu daha fazla su içmeye teşvik edebilirsiniz. Aşırı şekerli ve gazlı içecek tüketimi, çocuklarda artan obezite oranlarıyla ilişkilendirilmiştir.

  • Çocuğunuza atıştırmalıkları vermenin en iyi yolu, günün önceden belirlediğiniz saatlerinde vermektir.

  • Çocuğunuzun günün belirli zamanlarında bir parça şeker veya çikolata almasına izin verebilirsiniz. Daha fazla istediği zaman ise sağlıklı atıştırmalıklara (kuru üzüm, fındık) yönlendirmek işe yarayacaktır.

  • Çocuğunuzun erişebileceği ve göz seviyesinde olacak şekilde sağlıklı atıştırmalıklar bulundurabilirsiniz.

  • Çocuğunuz için sağlıklı yiyecek mesajları olan, meyve sebze resimleri içeren kitaplar tercih edebilirsiniz.

  • Çocuğunuzun ev dışındaki öğünlerin dengeli olduğundan emin olun. Okuldaki öğle yemeği programları hakkında bilgi edinin. Öğle yemeği sağlıklı besinleri sunmak için iyi bir fırsat olabilir.

  • Restoranlarda yemek yerken sağlıklı yiyecekler tercih etmeniz, olumlu yeme davranışı için çocuğunuza her zaman iyi bir rol model olmanız önemli.